سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

یاران شتاب کنید...گویند قافله­ ای در راه است که گنهکاران را در آن راهی نیست، آری گنهکاران را راهی نیست، اما پشیمانان را می­ پذیرند. (شهید سید مرتضی آوینی)
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات
مطالب اخیر وبگاه

 

حاج حمید شاکرنژاد


شب های جمعه که برای نماز مغرب و عشاء به حرم مطهّر حضرت رضا علیه الّسلام مشرّف شوید، اذان مغرب و قرائت قرآن قبل از آن را از دار     القرآن حرم با صدای قاری بین المللی جوان و البته با تجربه ای می شنوید که از او و برادرش به عنوان "پدیده تلاوت ایران" یاد می کنند.

          اصالتاً بیرجندی، سی و دو ساله، متأهل و دارای یک فرزند پسر می باشد و در سال 1383 در مسابقات بین المللی کشور مالزی و در سال 1384 در مسابقات بین المللی ایران مقام اوّل را به دست آورده است.

این ها بخش اندکی از افتخارات فراوان استاد حاج حمید شاکر نژاد از چهره های بنام قرآنی کشور و اساتید بین المللی مشهد مقدّس و استان خراسان رضوی می باشد که پای میز مصاحبه  آمده و به سؤالات ما چنین پاسخ داده است:

اوّل از همه می خواهیم بدانیم چرا قاری قرآن شدید؟ شما صدای بسیار قشنگی دارید؛ خب چرا استعداد صوتی تان را در مسیر دیگری به کار نگرفتید؟

بسم الله الرّحمن الرّحیم. ابتدا خدمت همه خوانندگان گرامی سلام عرض می کنم. شما محبّت بسیاری دارید! آن چه مسلّم می باشد اینست که اگر لطف و عنایت خداوند متعال نمی بود، شاید صدای نه چندان زیبای ما هیچ گاه در خدمت قرآن مجید قرار نمی گرفت. قصد توهین ندارم لیکن تنها محبّت خداوند شامل حالم شده که صدایم به جای موسیقی یا هر چیز دیگری به کتاب الله خدمت می کند.

شما هفته ای یک بار در حرم تلاوت و اذان دارید. از امام رضا چه دیدید که هر هفته به زیارتش می روید، در حرمش قرآن می خوانید و اذان می گویید؟

ما شیعیان و به خصوص ما ایرانی ها بر این باوریم که همه چیز ما قرآن و اهل بیت علیهم السّلام هستند. لطف خدا شامل ما مشهدی ها شده تا در جوار حضرت رضا باشیم؛ بنده خودم هر محفلی که خارج از مشهد و خراسان برای تلاوت می روم به جای ذکر مقام های بین المللی و عناوین دنیوی خود را قاری و مؤذن حرم معرّفی می کنم؛ گاهی اوقات پیش می آید که برای تلاوت در حرم به خصوص در روزهای شلوغ و پر ترافیک اعیاد یا شهادت ها با زحمت بسیاری خود را برای چند دقیقه تلاوت به حرم می رسانم و همیشه از خودم می پرسم علّت این همه اشتیاق فراوان چیست؟! واقعا امام هشتم ولی نعمت ما ایرانی ها و مخصوصاً مایه افتخار ما مشهدی ها هستند.

از مشهد گفتید! شما یک قاری بنام مشهدی هستید؛ فارغ از تعلّق خاطری که یه شهر و دیارتان دارید که البته طبیعی هم هست، فضای قرآنی حاکم بر مشهد را تا چه حد با سایر شهرهای کشور متفاوت می بینید؟

اوّل از همه همجواری با حرم مطهّر ثامن الائمه علیهم السّلام توفیق بسیاری برای  انس و الفت با قرآن کریم نصیب ما مشهدی ها می کند. پس از آن اهتمامی که اساتید مشهدی به رشد تلاوت در مشهد و ایران دارند نیز در سطح کشور مثال زدنیست. این مسأله موجب شده تا در کنار برخی اساتید سایر شهرها که تنها به مباحث تئوری اکتفا می کنند، به دلیل توجّه اساتید مشهدی به ارتقاء عملی و فنّی قرائت قاریان، مشهد را در سطح سایر شهر های کشور بهترین و موفق ترین قطب معرّفی کنیم.

اگر بخواهید یک آسیب شناسی کلّی درباره فضای قرآنی حاکم بر کشور داشته باشید، بزرگ ترین آفت حوزه تلاوت در ایران را چه می دانید؟

آسیب ها که بسیار است! لیکن آن چه بیش از همه به ذهن من می رسد عدم توجّه قاریان ایرانی به معناگرایی و تسلّط بر مفاهیم قرآن کریم می باشد. به قدری درگیر مسائل حوزه صوت و لحن و زیبا خوانی صرف شده ایم که به جای تلاوت قرآن برای قرآن، آن چه برای قرّاء ایرانی اهمیت زیادی پیدا کرده اجرای یک تلاوت برای جذب مستمع می باشد. این آسیب قاری ایرانی را به جایی می رساند که بعد از سنّ سی سالگی قرائتش از هم بپاشد و افول نماید و حال آن که بهار تلاوت قاریان مصری تازه از سی سالگی به بعد آغاز می شود!

شما تا به حال دو سه باری برای تلاوت به دانشکده ما آمدید و چند نفری از دانشجویان ما را هم می شناسید؛ دانشکده ما را تا چه حد در ترویج فرهنگ قرآن موفق می دانید؟

شما دانشجویان علاقه مندی دارید. بحمد الله بچه های شما مستعدند و چند نفری که بنده دیدم در زمینه های قرائت و حفظ استعداد بسیاری دارند. فقط از مسئولین محترم دانشکده شما و حتّی مسئولین شهر می خواهم نخبگان قرآنی را به طور جدّی حمایت نمایند.

از همه اساتیدی که به دانشکده ما می آیند یا با آن ها مصاحبه می کنیم سؤالی می پرسیم که آن را برای شما هم تکرار می کنیم. توصیه فرهیخته قرآنی استاد حاج حمید شاکر نژاد به دانشجویان بسیجی ما در دانشکده تربیت مدرّس قرآن چیست؟

به دانشجویان شما به خاطر راه مقدّسی که انتخاب نموده اند تبریک عرض می نمایم. دانشجویان شما به خاطر دروس رشته تحصیلی شان به هر حال با علوم قرآنی و تفسیر آشنایی و ارتباط دارند؛ چه خوبست در کنار مطالعه دروسشان از امکانات بسیاری که در مشهد برای پیشرفت در زمینه های قرآنی نظیر تلاوت وجود دارد هم نهایت استفاده را ببرند چرا که اساتید مشهدی با آن سابقه طولانی مشهد در حوزه قرائت را در هیچ کجا پیدا نخواهند کرد.

اوّلین کلمه ای که از مفاهیم زیر به ذهن شما خطور می کند:

قرآن: همه زندگی ام...                                                                                               

حرم: عشقم...           

 حمید شاکر نژاد: عاشق تلاوت قرآن                      

حامد شاکر نژاد: یک قاری فوق العاده ممتاز                                                                       

عشیران: زیباست...

دانشکده تربیت مدرّس قرآن: [ پس از یک مکث طولانی و با لبخند] امان از اوقاف!

 دانشجوی بسیجی:  دانشجوی بسیجی قرآنی

قُروت: به! به!       

کلام آخر:

آرزوی سلامتی و این که إن شاءالله روزی برسد که مسئولین ما دید بهتری به قرائت قرآن داشته باشند؛ متأسفانه قرائت هیچ جایگاهی ندارد و من امیدوارم که مسئولین کشور ما نسبت به تلاوت قرآن یک دید هنری و قرآنی داشته باشند... .

 

استاد حمید شاکرنژاد




نویسنده پناه قرآن در چهارشنبه 92/12/28 | نظر

طراحی و کدنویسی قالب : -

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
طراح قالب
ثامن تم